الگوريتم هاي گوگل
معرفي الگوريتم هاي گوگل
همانطور كه ميدانيد، گوگل هر روز به معرفي الگوريتم هاي رتبه بندي مي پردازد كه بعضي از آن ها كل رتبه بندي هاي SERP را تغيير مي دهند. ممكن است بعضي افراد با تاثيرات الگوريتم هاي گوگل آشنايي كافي نداشته باشند. به منظور آشنايي بيشتر با الگوريتم هاي گوگل (Google Algorithm) ابتدا به تعريفي از الگوريتم مي پردازيم و سپس با روش كار الگوريتم سئو آشنا مي شويم.
الگوريتم گوگل چيست؟
اگر بخواهيم الگوريتم را به زبان ساده بيان كنيم، در حقيقت به مجموعه اي از قواعد، قوانين و كارها گفته مي شود كه مي توانيد با استفاده از آن ها مسئله يا مشكلي را حل كنيد.
الگوريتمهاي گوگل، سيستم پيچيدهاي هستند كه براي بازيابي دادهها از فهرست جستجوي خود و ارائه فوري بهترين نتايج ممكن براي يك پرس و جو استفاده ميكنند. موتور جستجو تركيبي از الگوريتمها و فاكتورهاي رتبهبندي متعدد براي ارائه رتبهبندي صفحات وب است، و از ارتباط خود در صفحات نتايج موتور جستجو (SERP) استفاده ميكند.
در ابتدا، گوگل فقط تعداد كمي از الگوريتمهاي خود را بهروزرساني مي كرد اما اكنون هر سال هزاران تغيير در آن ها ايجاد مي كند. اكثر اين به روز رساني ها آنقدر جزئي هستند كه مورد توجه قرار نمي گيرند.
الگوريتم هاي گوگل چگونه كار مي كنند؟
الگوريتم هاي سئو گوگل بسيار پيچيده هستند و روز به روز پيچيدهتر هم ميشوند زيرا گوگل دائم تلاش ميكند بهترين نتايج جستجو را به كاربرانش ارائه دهد. با تكامل يافتن گوگل، مهندسان اين شركت به دنبال يافتن روشهايي هستند كه جلوي بالا آمدن رتبه سايت با استفاده از تقلب را بگيرند و بتوانند بهترين و مرتبط ترين نتايج جستجو را نشان دهند. در حال حاضر گوگل براي رتبهبندي سايتها به صدها فاكتور مختلف توجه دارد. وقتي كه گوگل تغييري بزرگ و اساسي در الگوريتمهاي خود ايجاد ميكند، رسما آن را اعلام كرده و نامي به آن ها ميدهد. آن وقت است كه دنياي سئو حسابي به هم ميريزد و همه خود را به آب و آتش ميزنند تا بفهمند اين تغييرات به چه معناست و چطور بايد خودشان را با آنها هماهنگ كنند تا رتبه سايتهايشان افت نداشته باشد. در ادامه ليست مهمترين الگوريتم هاي گوگل به همراه توضيح كامل آورده شده است.
الگوريتم پاندا
الگوريتم پاندا در سال ۲۰۱۱ با هدف بهبود تجربه كاربري و جلوگيري از صفحات اسپم و محتواهاي بي كيفيت، كار خود را آغاز نمود. اين الگوريتم در آپديت هاي بعدي خود، مواردي مانند اعتبار وبسايت، سرعت بارگذاري و رابط كاربري را هم مد نظر قرار داده است.
الگوريتم پنگوئن
لينك هاي خارجي، توسط الگوريتم پنگوئن (Pinguin Algorithm) بررسي مي شوند. پنگوئن بعد از معرفي مزرعه هاي لينك، آن ها را به طور كلي مورد هدف قرار داد و جلوي لينك هاي بي كيفيت را نيز گرفت. در صورت مشاهده لينك هاي بي كيفيت، قطعا در دام پنگوئن گرفتار خواهيد شد.
الگوريتم مرغ مگس خوار
اولين الگوريتمي كه به صورت رسمي توسط گوگل معرفي شد، الگوريتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) مي باشد. كه تمركز اصلي آن بر روي عبارات بوده و اين امكان را به گوگل مي دهد تا بتواند عبارات جستجو شده را به طور كامل تجزيه و تحليل كند و سرعت دسترسي كاربران به نتايج را افزايش دهد.
الگوريتم كبوتر
الگوريتم كبوتر به طور تخصصي به جستجو هاي محلي مي پردازد و محل جست و جوي شما براي اين الگوريتم مهم است. الگوريتم pigeon مي تواند براي تمامي كسب و كارهاي محلي كه با هدف گرفتن رتبه بهتر مشغول به فعاليت هستند، بسيار مناسب باشد.
الگوريتم رنك برين
الگوريتم رنك برين rankbrain، هوش مصنوعي گوگل است كه با كمك تكنولوژي يادگيري ماشين، نتايج جستجو را به كاربر نمايش ميدهد. الگوريتم رنك برين را مي توان به عنوان الگوريتم كمكي براي مرغ مگس خوار دانست كه بيشترين تمركز آن، بررسي رفتار كاربران در سايت مي باشد.
الگوريتم E-A-T
اين الگوريتم در سال 2019 انتشار داده شد و گوگل با اين رويكرد، سايتهاي حوزه سلامت، مالي و حقوقي را كه داراي حساسيت بالايي بوده و به طور مستقيم با جان و مال افراد در ارتباط است را تحت تاثير اين الگوريتم قرار داد. E-A-T در واقع مخفف سه كلمه Expertise، Authoritativeness، و Trustworthiness است و روي تخصص، اعتبار، و اعتماد تاكيد دارد.
آخرين تغيير الگوريتم هاي گوگل در سال 2022
آخرين آپديتي كه در هسته ي اصلي گوگل انجام شده است براي تاريخ 22 مي 2022 مي باشد.
اين به روز رساني هاي اساسي منجر به ايجاد تغييرات شگرفي در رتبه هاي سايت ها شده و مي توانند باعث افت يا افزايش آن شوند. آخرين به روزرساني كه اخيرا توسط گوگل انجام شده است مربوط به سايت هاي اسپم نيز بوده است كه در تاريخ 26 سپتامبر 2022، صورت گرفت.
اين آپديت گوگل، براي سايت هايي كه پيام هاي اسپم ارسال مي كنند و يا سايتي مملو از مطالب بيهوده دارند است، اين آپديت بسيار خطرناك بوده و سايت هاي زيادي را دچار جريمه و يا افت شديد رتبه كرده است. اين بخش مدام درحال آپديت مي باشد.
سخن آخر
الگوريتم هاي گوگل در واقع چارچوب ها و قوانين هاي آن هستند كه تاثير مستقيم در رتبه بندي صفجه شما در گوكل دارند. با داشتن تسلط بر روي اين الگوريتم ها و سئو، مي توانيد رتبه اي عالي براي صفجه خود كسب كنيد. اگر تازه با سئو آشنا شده و به دنبال يادگيري و تسلظ بر روي آن هستيد، مي توانيد از آموزش سئو آنلاين ويكي دمي و يا از اناليز سئو سايت آن استفاده نماييد.